Laufdiktat

Opgavens forløb

Kopier af diktatteksten hænger på væggene. De kan også hænge ude på gangen eller udenfor klassen udendørs, hvis det er en mulighed.  Eleverne løber fra deres plads til væggen, læser en sætning af gangen, koncentrerer sig om at huske den, løber tilbage til deres plads og skriver sætningen i deres hæfter. Så løber de igen til væggen for at læse og memorere næste sætning. Sådan fortsætter de, indtil teksten er skrevet af. Parvis retter eleverne deres tekster.

Eksempel på diktattekst

  • Irgendwann im Herbst
  • wollten Fred und Jana
  • einen Berg besteigen.
  • Fred legte gleich
  • richtig los.
  • Er lief
  • wie der Wind.
  • Irgendwo bog er
  • um die Ecke
  • und verschwand.
  • Jana ging langsam
  • und ruhig bergauf.
  • Endlich fand sie Fred.
  • Er lag müde auf der Erde
  • und hatte irgendwie
  • vom Bergsteigen genug.

Variationer

Diktatens længde og sværhedsgrad tilpasses niveauet.

Læringsaspekt

At arbejde med grundlæggende sprogbrugs- og retstavningsregler. At stimulere koncentration og sproglig opmærksomhed.

Materialer

Diktattekster hænges på vægge.