Dur og mol

Opgavens forløb

Øvelsen kræver et lokale eller udendørsareal med plads til at løbe frem og tilbage. Øvelsesarealet skal afgrænses i en firkant med fire sider, som repræsenterer henholdsvis dur, mol og højere tone og lavere tone. I midten af arealet står eleverne. Læreren (af)spiller enten et lille klip i dur, mol eller to toner, der enten falder eller stiger. Eleverne skal lytte efter, om det er dur, mol, højere tone eller lavere tone og herefter løbe til den side af øvelsesarealet, der repræsenterer svaret. Derefter afspilles endnu et lydklip, hvorefter eleverne igen løber til den rigtige side.

Variationer

For at forenkle øvelsen - ellers hvis der er begrænset plads til rådighed - kan man nøjes med at arbejde med ét modsætningspar, altså enten dur/mol eller højere/lavere tone. Øvelsen kan også laves som en konkurrence, hvor den elev, der senest løber til den rigtige side - eller løber til den forkerte side - går ud af øvelsen. Konkurrencen fortsætter, til der står én vinder tilbage.

Materialer

Musikfraser/små musikstykker i dur og mol og små lydfiler, hvor der spilles to toner, hvoraf det skal vurderes, om tonen falder eller stiger. I stedet for at anvende lydfiler kan læreren spille toner og dur/mol fraser på et instrument.

Læringsaspekt

Formålet er at øge børnenes kendskab til toner og dur/mol.