Find den rigtige plads

Opgavens forløb

Alle elever får et tal af læreren eller trækker et i en pose. Børnene stiller sig i grupper af ca. 8 elever op på en bænk, de må ikke snakke sammen. De skal nu bytte plads på bænken således, at de kommer til at stå i den rigtige nummerordning men uden at rører jorden. De må gerne tale sammen.  

Variation

Kan laves så der arbejdes med tabeltal eller i dansk med alfabetet.

Prøv at forbyde at eleverne kommunikere med hinanden.

Giv udelukkende eleverne rationale tal. Når de har stillet op i den rigtige nummerordning skal de snakke om, hvilke tal der mangler, og hvad dette kan skyldes.

De kan også blot blive bedt om at stille sig op efter skostørrelse, højde e. lign.

De kan stille sig op efter deres navne i alfabetisk orden eller stille sig op efter antal stavelser i deres navn.

Kan laves på gulvet, evt. på en streg eller en måtte, tæppefliserække el. lign.

Læringsaspekt

Eleverne arbejder med de rationale tal og trænes i at kende tallenes ordning og tallinjen. Eleverne lære at systematisere i forbindelse med arbejdet med talfølger.

Materialer

Gymnastikbænke, faste bænke eller en række med ca. 6 stole.