Gæt en bedstefar

Opgavens forløb

Eleverne skal som hjemmeopgave besøge, ringe eller skrive til en bedsteforælder eller en oldeforælder. Alternativt kan en forælder bruges som reference. Eleverne skal spørge bedsteforældrene om de ting, der står i spørgeskemaet nedenfor, og derefter udfylde det. Hver elev skal skrive sit eget navn samt tre stikord om sin bedstefar på et stykke karton.

I næste time skal klassen deles i to. Hver halvdel skal hver især give et kort resume af sin egen bedsteforælder. Dernæst trækker holdene på skift et kort og skal ud fra det, der står på kortet, mime den bedsteforælder, de har trukket, mens det andet hold skal gætte, hvilken bedstefar, der er tale om.

Variationer

Fokuser på bedsteforældrenes erhverv og lad det kun være det, der skal mimes. Hvis I har mulighed for at besøge et plejehjem, kan klassen også stille spørgsmålene til de ældre her. Så skal man blot gætte, hvilken ældre, eleverne hver især eller i grupper har talt med.

Forslag til spørgsmål

  • Hvor voksede du op?
  • Hvad legede du som barn?
  • Havde I husdyr?
  • Dyrkede du sport, da du var ung?
  • Hvad er du uddannet som, og hvad har du arbejdet med?
  • Hvad er/var din hobby?
  • Hvad var din livret da du var barn eller ung?

Materialer

Karton eller papir

Læringsaspekt

Formålet er at give eleverne indblik i gamle dage gennem "egne" fortællinger.