Kemi-bingo

Opgavens forløb

Laves udendørs eller i et klasselokale. Midt i lokalet står en cirkel med 10 stole eller et stort bord fx bord/bænkesæt udendørs. Under hver stol er opklæbet et navn på et stof, fx: vand, ilt, salt osv.

I en stor rundkreds uden om stolene står der 10 kegler og under keglerne ligger ligeledes sedler med navne på stoffer. Leges det i skolegården kan disse sedler hænges op på mure, træer eller andet der omkranser bord/stole i midten.

På elevernes bingokort står alle de kemiske formler på stofferne. Eleverne vælge et startsted, kigger på den seddel der er på enten stol eller kegle og de skal parre stofnavnet med den kemiske formel for samme stof. Navnet skrives ned ud for formlen på  bingokortet. Så står hver elev og får øjenkontakt enten en klassekammerat ved stolene/væggene/kegle. Når man har øjenkontakt og er klar, skal man bytte plads og parre et nyt stofnavn med en kemisk formel, få øjenkontakt på ny og bytte plads. Der er en fanger eller to, der gerne må fange, når nogen bytte plads. Fanges nogen, så får fangeren vedkommendes seddel og den, der er blevet fanget skal nu være fanger.

Variationer

Hvis der ikke er stofnavne nok til alle elever, kan eleverne være sammen i par. Her kan man også styrke de svageste elevers faglighed ved at parre dem med fagligt stærke elever.

Andre hovedemner for bingolegen kunne være: Organisk kemi: Ethen, ethan, ethanol, methanol, propanol, alcohol, metan. 

Grundstoffer: Billeder under kegler og stole af typiske ting, der indeholder stoffer fra det periodiske system: fx et brillestel (titanium), dykkeflasker (ilt) osv. Grundstofferne i disse ting er skrevet på bingokortet.

For mindre elever kan det være helt andre emner: fx Rummet eller dinosaurusser.

Under keglerne ligger billeder af ting fra rummet: Astronaut, satellit, planeter, rumsonder mv. navnene står på bingokortene. Eller billeder af dinosaurusser og på bingokortet står navnene på de forskellige arter der afbilledet.

Læringsaspekt

At kunne genkende og koble grundstoffer, kemiske forbindelse og stoffer fra det periodiske system. 

Materialer

Små sedler med navne på stoffer f.eks. Vand, ilt, salt. Elefantsnot, bingokort med stoffernes kemiske betegnelser, h2o, o2, nacl.

Der skal være stofnavne svarende til elevantal minus to elever, der hele tiden er fangere.